fredag 27 november 2015

Krama dig

AttributionNoncommercial Some rights reserved by @kumlasak on Instagram

Svensk Disco är extremt ovanligt. Musiklivet under 1970-talet var nämligen färgat av en strömning som kallas "proggen". Progressivt betydde vid denna tid märkligt nog en enorm vurm för knätoffs, fiolspelande och ett sökande efter musikens "rötter". Man var alltså extremt konservativa vilket alltså var samma sak som progressiva.

Att man dessutom gärna gick "all in" och skaffade sig ett skägg inspirerat av Gustav Vasa och en människosyn där kollektivet var allt och individen inget spär liksom bara på en bild av en samhällskultur som så här i backspegeln framstår som lätt vrickad

I en så kollektivistisk och konservativ kultur fick liksom inte discons frihetstörstande och individualistiska budskap inte plats. 

Det fanns dock de som försökte. En av dessa hjältar heter Bengt Palmers. Han är mannen bakom Sveriges kanske bästa exempel på disco. Björn Skifs episka discodänga Krama dig. 

Här står man som ett fån, 
och studsar upp och ner, 
du ser ingenting. 
Oh, i musikens dån, 
försöker jag få fram vad jag vill, 
en gång till.

Krama dej, ja jag vill (får jag be dej och krama mig) 
Mmm, jag vill hålla i dej. 
(varför måste det va så här) 
Ooh, varför é det så här. 
(när jag bara vill krama dej, svara mig)

Tyvärr vågar man inte riktigt öppet visa sin kärlek till discon. Istället klär man den i en något ironisk skrud. Man låtsas helt enkelt kritisera discon mitt i sin hyllning. Fegt men smart. I sin text kritiserar man discons individualistiska dansstil och beskriver hur man känner sig som ett "fån" där på golvet. Egentligen vill man ju bara kramas och hålla i den där speciella. Man vill helt enkelt dansa foxtrot. Se där ett drag av den konservativa tidsandan under 1970-talet. 

 Men nog kverulerande. Vi gläds istället åt att vi fick denna pärla av Bengt och Björn. Vi tar helt sonika med oss giraffen och går på Tonga Tonga. Det är äntligen #Discofredag. Musiken börjar 17 sekunder in i klippet.





Inga kommentarer: