fredag 2 oktober 2015

Disco inferno


Det ryktas att de vida byxorna är tillbaka. Ja se där ännu ett bevis på att discon sakta men säkert håller på att ta över världen (se själv här vad som kan hittas just nu på det internationella modehuset).

Som så många andra blev jag totalt träffad av den fantastiska filmen saturday night fever. Ännu till denna dag kan jag minnas hur jag av en slump råkat slå på en kanal på teven där en självsäker John Travolta kliver gatan fram. Jag var fångad. Filmen har på lösa grunder blivit en symbol för en ytlighet som discon inte på något sätt egentligen har.

Disco är allt annat än ytligt. Det är de kämpandes kampmusik. Det är de fattiga, de utsatta och de förtrycktas musik. Det är musik med en glädje och en kraft som man kan hämta styrka ur. Det är ingen slump att discon är de svartas, puertoricanernas och bögarnas musik. Jag dristar mig till att hävda att Jesus om han kommit till vår värld 1978 hade gjort det till tonerna av disco. Med änglar i puffärm och glitter i kören.

Up above my head 
I hear music in the air 
That makes me know 
There's a party somewhere

Dagens låt är skapad av the Trammps. Luffarna (ja ni ser att tesen håller).

Sprungna ur Philadelfias do-wop och soulscen på 1960-talet med tydliga gospelinfluenser i sången inleder de sin discoperiod redan 1973 med låten Love Epidemic och det är starten på ett årtionde i vackra kostymer,  guld (rökelse och myrra?) och otroligt svängig musik. De inleder sin skivkarriär på legendariska Buddah records som gett oss storheter som Curtis Mayfield som gav ut sin Superfly på bolaget. Men även The Isley Brothers eller varför inte Bill Withers  har vi Buddah (Jesus OCH Buddah i samma blogginlägg hur mycket tecken behöver ni????) att tacka för att vi fått njuta av.

Att karriären peakade med soundtracket till Saturday night feever är självklart. Men låten verkar aldrig upphöra att spelas. Men varför skulle den det. Det är kort och gott ett mästerverk i klass med Mona Lisa och Picassos bästa.

Det är fredag mina vänner. #discofredag. På med plyschoverallen nu kör vi.


Inga kommentarer: